Fortsätt till huvudinnehåll

Julböcker

Ja, ingen kan ju anklaga mig för att det har varit mycket action här på bloggen på sistone. Man skulle lätt kunna tro att det beror på lästorka men så är verkligen inte fallet! Jag har faktiskt läst en hel del på sistone och i december så läste jag flera böcker med jultema. Det är en tradition som jag har haft i några år att åtminstone läsa en julbok men i år så har det blivit hela fem stycken. Min ambition var att skriva om dem innan julafton men så blev det icke.


Det finns fortfarande tid, tänker jag, att läsa julinspirerade böcker eller så kan man spara tipsen till kommande år! Här kommer i alla fall ett inlägg om årets julböcker.


Jag kommer hem till jul av Joanna Bolouri

Utgiven av Printz Publishing


Handling (förlagets text):
Trettioåttaåriga Emily har ett roligt jobb, härliga vänner och framför allt: en underbar lägenhet i London, som tacksamt nog ligger hundratals mil bort från hennes galna familj. Emily har också den perfekta pojkvännen, Robert. Deras förhållande har till och med nått den nivån att Emily har bestämt sig för att ta med Robert till Skottland denna jul, och presentera honom för familjen, som helst av allt bara vill se sin dotter gift. Men en vecka innan julafton gör Robert slut, och Emily blir alldeles förstörd. Dessutom får hon knappt någon sömn eftersom hennes unga playboy till granne Evan envisas med att spela hög musik och ha ännu högre sex. Men Emily får en idé, och med hjälp av en månadshyra lyckas hon övertala Evan. Hon är nämligen fast besluten att ta med sig Robert till Skottland. Även om det inte är den riktige Robert.


Mitt omdöme:
Jag kommer hem till jul har precis allt man önskar sig av en feelgood-roman. Den är mysig, romantisk, rolig och underhållande. Jag sträckläste den och blev klar på självaste julafton. Varje överbliven minut tog jag chansen att läsa - kan möjligtvis också ha gömt mig på toaletten för att få fredad lästid... Den sätter dig i precis rätt stämning för ett julfirande!


Juldagar - 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar av Jeanette Winterson

Utgiven av Wahlström och Widstrand


Handling (förlagets text):
Kliv in genom dörren till Jeanette Wintersons magiska jul, där både lekfulla och mörka berättelser blandas med anekdoter och recept på den godaste julmaten. Låt dig förtrollas av de muntra andarna, tidsexperimenten, reflektioner kring kärleken, spökhusen, frostlandskapen och slädarna.Berättelserna passar perfekt att försjunka i medan snön yr utanför fönstret, på tåget hem till familjen, framför brasan eller hopkurad i soffan med en kopp te.Och vad vore julen utan den festliga maten? I Juldagar serverar Jeanette Winterson tolv personliga rätter att laga när andan faller på.


Mitt omdöme:
En helt fantastisk bok där "mellansnacket" mellan novellerna var det jag tyckte allra bäst om. Winterson inleder varje novell med ett recept, berätta om när hon brukar tillaga det och i samband med det bjuda på en personlig historia. Till exempel om sin vänskap med Ruth Rendell och hur de brukade fira jul tillsammans. Varje julnovell är magisk och går tillbaka till traditionen med julmagi/julunder. Några är lite rysliga viktorianska spökhistorier. Winterson inleder faktiskt boken med en kort historielektion (väldigt givande) där hon bland annat kommer in på anledningen till att vi gärna läser och berättar spökhistorier runt jul.


Mistlar och mord - Fyra julmysterier av PD James

Utgiven av Månpocket


Handling (förlagets text):
"En risk med att vara bästsäljande deckarförfattare är att man ofta får frågan: 'Har du någonsin varit personligt inblandad i ett mordfall?'" Svaret får vi i en av de fyra, tidigare aldrig översatta berättelserna i Mistlar och mord. De utspelas alla kring jultid. Och i två av dem återknyter vi bekantskapen med Adam Dalgliesh. En perfekt julbok för alla som älskar P. D. James och engelsk kriminallitteratur.


Mitt omdöme:
Det är knappt att det är något som går upp mot ond bråd död på engelsk landsbygd så här i juletider. Mistlar och Mord är mysrysläsning av högsta kvalitet. Den kanske inte ger dig samma pirr i magen som Jag kommer hem till jul eller känsla av magi som Juldagar men den ger dig exakt det du förväntar dig när du öppnar en novellsamling av PD James - Välskrivna, lagom kluriga mordgåtor som utspelar sig i juletid. Perfekt för dig som älskar engelsk kriminallitteratur.


Ditt livs affär av Fredrik Backman

Utgiven av Bokförlaget Forum


Handling (förlagets text):
Det är natten före julafton, en grå kvinna kommer gående genom sjukhusets korridorer för att hämta en av oss. Hon bär en pärm med alla våra namn uppskrivna i: En cancersjuk 5-åring som sitter ensam och målar sin favoritstol röd, en 20-åring som putsar ölglas på en krog han älskar, en 45-åring som kör en dyr bil ursinnigt genom mörkret i jakt på något att krocka med. Ett av våra liv måste tas, om inte ett annat ges frivilligt. Men det räcker inte att någon bara dör, för ett liv är inte det som händer när det tar slut, ett liv är allt som hände fram till dess.Ditt livs affär är en magisk liten julhistoria om vad vår tid är värd och vad det vi lämnar efter oss egentligen betyder. Vem skulle du ge ditt liv för, om det inte räckte med att bara dö? Vad skulle du offra, om du visste att ingen skulle minnas det?Det är natten före julafton. När gryningen kommer är en av oss borta.


Mitt omdöme:
Jag gillar verkligen Fredrik Backman men och har verkligen älskat alla hans böcker (förutom Björnstad) men den här kändes klyschig och lite tråkig. Handlingen och framförallt frågeställningen är intressant och gripande men Backman lyckas inte fånga mig. Ska kanske nämna att det här är en kortroman på 80 sidor. Kanske är det formatet som ställer till det för mig. Tror han hade fångat mig bättre om han hade kortat ner den till en "vanlig" novell och därmed förtätat berättelsen.


Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

Utgiven av Massolit förlag


Handling (förlagets text):
Det är snart jul i Mount Polbearne, det lilla ö-samhället strax utanför Cornwalls kust. När Polly inte är upptagen med att skapa läckerheter i det lilla bageriet på strandpromenaden myser hon med sin underbara pojkvän, Huckle. Hans honungsaffärer går dock inte så bra som de hoppats, kanske borde de lägga sina bröllopsplanerna på is ett tag? Ingen problem för Polly, men Huckles barnlängtan blir inte lika lätt för henne att hantera. Det visar sig också att Pollys vän Kerensa undanhåller något. Något som riskerar att splittra vännerna. Men nu nalkas julen, en tid för familj, vänner och inte minst tid för julmarknaden, årets höjdpunkt! Men mitt i förberedelserna får Polly ett telefonsamtal som vänder upp och ner på allt. Hur ska hon ens kunna tänka på julen när hennes eget liv är ett enda stort kaos?


Mitt omdöme:
Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden är den tredje boken om Polly, hennes bageri och vänner. Författaren skriver i förordet att det är en fristående bok och att man inte behöver ha läst de andra böckerna för att läsa den här. Och så är det förmodligen men jag kan ändå inte låta bli att tänka att jag kanske hade tyckt bättre om boken om jag läst de andra två. Det här är också en feelgood men jag tyckte inte alls lika mycket om den som om Jag kommer hem till jul.
Jag tror att det dels beror på karaktärerna och deras relationer. Jag tycker helt enkelt inte om dem särskilt mycket. Polly är missunsam och rent ut sagt taskig mot Kerensa. Huckle beter sig ibland som om han har äganderätt över Polly och hon måste hålla på och tassa runt hans känslor. Etc, etc... Samtidigt så kan jag inte låta bli att tänka att det är välskrivet av författaren att lyckas skapa de här känslorna hos mig. Mitt omdöme blir nog att det är en bra feelgood fast den inte helt var i min smak!





Kommentarer

Lena sa…
Mistlar och mord och Ditt livs affär har även jag läst under jul.

Populära inlägg i den här bloggen

Stjärnlösa nätter; en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt eget liv - Arkan Asaad

Jag blev tipsad om den här boken av en kompis och lyssnade på den som ljudbok. Det var ett klockrent tips för jag tyckte mycket om boken. Handling (förlagets text): Stjärnlösa nätter  är en roman om hur de sega banden mellan fäder och söner, tvinnade av nedärvda idéer om respekt och plikt mot familjen, kolliderar med en ung mans självklara rätt att själv välja sitt liv. Berättelsen om Amàe ger läsaren inblick i en för de flesta okänd värld. Stjärnlösa nätter  handlar om Amàr som växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. När han är arton år beger sig familjen på en bilsemester till släkten i Irak. Det är första gången på många år som de reser tillbaka, och alla har höga förväntningar. När de är på plats efter en strapatsrik bilfärd genom Europa blir det en rad smärre kulturkrockar. För Amàr, som flyttat hemifrån i Sverige är det till exempel naturligt att ställa sig vid diskbänken, men han blir bortmotad av de kvinnliga släktingarna med fni

Blod rödare än rött: en berättelse om mod, smärta och vägen till försoning - Arkan Asaad

För någon vecka sedan så skrev jag om Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter . Den handlar om Amàr som tvingades in i ett giftermål med sin kusin. Det här är berättelsen om Amàrs pappa Casim. Handling (förlagets text): I uppföljaren till den hyllade debutromanen Stjärnlösa nätter  får vi lära känna Casim, Amàrs far, som i första boken bara framstår som en grym och oförstående pappa. Vad gjorde honom till den han har blivit? Det visar sig att Casims öde är minst lika dramatiskt som Amàrs eget. Efter en hård uppväxt gifter han sig med Jamila, men kort därefter tvingas han iväg för militärtjänstgöring. Casim längtar hem och bestämmer sig för att desertera, och familjen tvingas på flykt. Den farliga och plågsamma resan slutar i Sverige, samtidigt som Casims mor, far och syskon hamnar i fängelse där de torteras, våldtas och dödas. När Amàr lär känna det våldsamma öde som format Casim kan han äntligen förstå och slutligen försonas med sin pappa. Mina reflektioner: Oj, vad ska man säg

Tillfälligt (?) avbrott

Efter att ha våndats och funderat fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att, åtminstone tillfälligt, sluta uppdatera bloggen. De senaste åren så har jag varit något av en periodare, men perioderna då jag skriver här blir kortare och infaller alltmer sällan.  Jag vill inte sluta skriva om böcker jag har läst och lyssnat på, däremot kommer jag att göra det i ett annat format. Därför kommer jag att sälla mig till den växande skaran bookstagrammers och uppdatera mer regelbundet på Instagram i stället.  Egentligen så tycker jag själv bättre om att läsa långa blogginlägg om böcker i stället för kortare omdömen. Det är detta som mina funderingar kretsat så mycket kring. Jag har dock insett att om det ska bli något skrivet från mitt håll så får det bli kortare texter och då passar Instagram bra. Ni hittar mig på: Instagram där jag heter @mednasanienbok Facebooksidan Med näsan i en bok Goodreads där jag heter Anna (med näsan i en bok) Danielsson Hoppas vi ses där! Och kanske kommer jag t